Vajinismus Nedir?

Kadının cinsel ilişkide, ağrı ve acı endişesiyle pelvik taban kaslarını kasarak ilişkiye engel olması sonucu oluşan bir cinsel rahatsızlıktır vajinismus. Maalesef Türkiye’de kadınların yaşadığı en sık cinsel rahatsızlıkların başındadır vajinismus, neredeyse 10 kadından 1’i bu şikâyetten muzdariptir, tedavi edilmezse boşanmalarla sonuçlanabilir.

Vajinismusun Nedenleri Nelerdir

Bazen organik nedenlerden kaynaklanmakla birlikte büyük bir kısmı psikolojik sebeplere bağlıdır…

Yapısal nedenler:

  • Genelde kızlık zarının kalın ve yüksek kenarlı olması
  • Zarın ara bölmeli veya elek şeklindeki yapısı
  • Vajinadaki ara bölmeler
  • Bartolin absesi
  • Vulvar vestibulit
  • PID ve vajinitler.

Psikolojik nedenler:

  • Kızlık zarının korunması ile ilgili geçmişten gelen korku ve kaygılar.
  • Korumacı aile düzeni
  • Cinsel travmalar
  • Hamile kalma korkusu
  • Aşırı katı toplum düzeninde yaşama ve tabular
  • Cinselliğin suçluluk gibi algılanması
  • Ebeveyn baskıları
  • İlk gece hakkında yanlış bilgiler, ön yargılar
  • Cinsel ilişki sırasında kilitlenme korkusu
  • Panik hali

Vajinismus Belirtileri Nelerdir?

  • En sık görülen belirti cinsel ilişkinin hiç bir şekilde gerçekleşmemiş olmasıdır.
  • Cinsel ilişkinin ağrılı, acılı olması (disparoni). Bazen ağrı başka nedenlerle de oluşabilir. Bu sebeple bu tür sorunlarda önce tam bir teşhis önemlidir.
  • Jinekolojik muayene olamama ya da muayene sırasında kasılmalar yaşama.
  • Tampon kullanamama.
  • Vajina içine fitil yerleştirememe.
  • Vajina içine parmak sokamama hatta bazen genital bölgeye ayna ile bakamama.
  • Cinsel ilişkiye yalnızca bazı pozisyonda girebilme.
  • Penisin yalnızca bir kısmının vajinal kanala girebilmesi.

Nasıl Teşhis Ediyoruz?

Yüzde 90 oranında vajinismus problemi, birtakım korkulardan kaynaklanmaktadır ve psikolojiktir, belirtileri arasında en sık görülen genelde hastanın kendisini korku içerisinde kasmasıdır.

Vajinismus, cinsel ilişki, daha düşük bir olasılıkla (% 10 gibi bir oranda) vajina veya kızlık zarının yapısına bağlı engellerden ötürü de gerçekleşmeyebilir, bu durumda vajinismus teşhisini jinekolojik değerlendirmenin ardından koyuyoruz.

Nasıl Tedavi Ediyoruz?

Tedavi süreci boyunca kliniğimizde özellikle dikkat ettiğimiz iki hususun altını çizelim.

  1. Güven
  2. Gizlilik.

Şüphesiz ki ‘GÜVEN’ psikolojik sorunların tedavisindeki başarıyı sağlayan en büyük etmendir. Hem partnerinize hem kendinize hem de tedavi sürecini yürüten uzmanınıza tam bir güven içinde bulunmalısınız. Bu yüzden hastalarımızla aramızda hiçbir şekilde güven problemi oluşmaması için konuşulan, paylaşılan şeyler her bilgi ve uygulama gizlilik esasları ile çerçevesinde gerçekleşmektedir.

Psikolojik temelli bir rahatsızlıktır vajinismus, tedavide en önemli yöntem cinsel terapi uygulanmasıdır. Kadın doğum uzmanları olarak, vajinismus sorunu olan bir kadını, gerektiğinde eşi olmadan, girişimsel müdahaleler, parmak egzersizleri ve vajinal dilatörler içeren bir tedaviye alabiliyor gerekli olduğunu düşündüğümüz hastalarda, nadir de olsa kızlık zarına cerrahi müdahaleyi önerebiliyoruz. Temelde uyguladığımız yöntemler aşağıdaki gibidir.

Kegel Egzersizi ve Vajinismus

Vajina çevresini saran pelvik kasları güçlendirmek için yapılan bir egzersizdir  Kegel egzersizi, pelvik taban kasları; vücudumuzda el, kol kasları gibi istemli hareket ettirebileceğimiz çizgili kaslardandır.

İstemli bir şekilde kasıp gevşetebileceğimiz pelvik taban kasları vajinismus durumunda kontrolden çıkar, cinsel birleşmede vücuttaki pek çok kas grubuyla beraber  bu pelvik taban kasları da kasılır; kasılmalar istemsiz, kontrolsüz bir şekilde ortaya çıkar. Kegel egzersizi, bu kas grubunu istemli kasıp gevşeterek güçlendirmemize yardımcı olur.

Nefes Egzersizleri

Hastanın vajinismus tedavisinde ruhsal ve bedensel olarak rahatlamaya ihtiyacı vardır, bu yüzden egzersizler öncesinde rahatlama ve gevşeme sağlaması amacıyla nefes egzersizleri yaptırırız.

Doğru soluk alıp vermek için; nefesinizi burundan derin alıp ağzınızdan yavaş yavaş verin, uzun süre nefesinizi tutmayın, nefesi veriş süreniz, alış sürenize göre ortalama iki kat daha uzun olmalıdır, nefesinizi diyaframdan alın. Her nefes alış verişte;  tüm kaslarınızı rahatlatın ve gevşetin.

Nefes egzersizleri sırasında kendinizi psikolojik olarak rahatlatmaya çalışın, pozitif düşünmeye odaklanın. Sıcak banyo, bitki çayları, bir koltuğa uzanarak tüm bedeninizi dinlendirmeniz psikolojik rahatlamanıza katkı sağlayacaktır.

 Parmak Egzersizleri

Yatar pozisyonda ve bacaklar iyice açıkken (sağ veya sol) kolunuzu düz olarak uzatın, bileğinizi iyice bükün ve elinizin serçe parmağını yavaş yavaş içeriye itin. Önce serçe parmağınızın bir kısmını sonra ikinci bir bölümünü,  son olarak da tamamını vajinanın içine itin derin derin nefes alın ve kendinizi rahatlatın

Serçe parmaktan sonra işaret parmağınızı da aynı şekilde içeriye iyice itin, işaret parmağınız da tam olarak içeriye girdikten sonra, aynı çalışmayı iki parmağınızı üst üste büküp içeriye içeriye iterek yapın…

Aynı uygulamayı sonrasında  eşinizle yapın önce onun işaret parmağını, daha sonra da her iki parmağını vajinanız içine almayı deneyin.

Parmağınız içerideyken vajinanızı kasıp gevşetme şeklinde yaptığınız Kegel egzersiziyle parmağınızı vajinanız ile sıkıp bırakabilir, bu şekilde vajinanızın kasılma gücünü de test edebilirsiniz.